יום רביעי, 25 באפריל 2012

ימי עצמאות בחמישי !

הנה הצעה שלי מלפני חמש (!) שנים שהתפרסמה ב-YNET:


אנחנו בלאו הכי לא חוגגים כמעט אף פעם ב-ה' באייר. שימו לב: 15 מתוך 20 ימי העצמאות הבאים יוקדמו או יידחו, לרוב ליום חמישי. אז אולי כבר נקבע את יום העצמאות ליום חמישי בשבוע?

פורסם: 25.04.07, 12:33

יום למחרת יום העצמאות ה-59 של מדינת ישראל הוא הזדמנות להפיק לקחים באשר לכמות הבשר שנקנה למנגל בשנה הבאה, למועמדים הראויים לפרס ישראל מטעמנו ולפרקים המומלצים להכנה טובה לחידון התנ"ך השכונתי – לקראת השנים שיבואו לעצמאותנו. ח"כ יואל חסון הזדרז להפיק לקחים והציע חוק להאריך את החגיגות ליומיים, לנוכח הסיפור המופלא של הקמת המדינה וגם כי בשנה הבאה חוגגים 60 עגול ומרגש.

משיכת החגיגות על פני יומיים נשמעת כמו בזבוז משאבים למשק והזדמנות מיותרת לעוד חופש לא מוצדק. אבל הנה הצעה שיכולה להצדיק גם רעיון פופוליסטי שכזה: יום העצמאות נחוג כידוע ב-ה' באייר, אלא שכדי שנוכל לציינו ואת יום הזיכרון הצמוד אליו בימי חול – הוא מוקדם או נדחה לימי שלישי, רביעי או חמישי בלבד. (אגב – הכרזת המדינה התרחשה כזכור ביום שישי אחר-הצהריים ולכן לעולם לא נחגוג את יום העצמאות ביום בו באמת התקיים...). יום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל ופעולות האיבה איננו יכול להתקיים אף הוא בשבת או במוצאיה – ולכן נותרנו עם פחות מחציו של השבוע המתאים לחגיגות שלנו. בחשבון פשוט – ברוב הפעמים אנחנו לא באמת חוגגים את יום העצמאות ביום העצמאות...

בעשרים השנים הקרובות (2008-2027) יידחה יום העצמאות או יוקדם ב-15 מתוך עשרים ימי החג. אז אם כבר לא חוגגים ביום עצמו – אולי נקבע אותו ליום נוח, קבוע, ודאי – שגם ייתן לנו למשוך בקצת את החגיגות (רשמית או שלא), נגיד יום חמישי של השבוע בו חל ה' באייר ? בעשרים השנה הקרובות בלאו הכי כמעט בחצי מימי העצמאות העתידיים לבוא עלינו לטובה יוקדם החג ליום חמישי (9 פעמים !) – אז למה לא לקבעו ככזה מיום העצמאות השישים למדינה והלאה (בשנה הבאה נחגוג בכל מקרה ביום חמישי, לאחר שהחג יוקדם משבת).


רב מכובד פנה אלי לאחרונה לבדוק מתי בדיוק חל מועד ישראלי לטובת ידיד מהתפוצות. התאריך העברי חד משמעי – אבל איך חוגגים בישראל לא ברור תמיד... והוא רוצה לתכנן קדימה את אירועי הקהילה. שאלו גם את יהודי בריטניה שהזמינו אולם יוקרתי ונתקעו איתו ביום הלא נכון - אחרי שכנסת ישראל וממשלתה דחו ברגע האחרון את יום העצמאות (לפני שנתיים רק בחודש פברואר הוזז רשמית יום העצמאות כך שלא ייצא שיום הזיכרון בימי שעון הקיץ יחול במוצאי שבת). 

תיקון הלוח היהודי, על ידי הלל השני במאה הרביעית לספירה, איפשר ללא מחשבים ומתכנני מדיניות תחשיב מדויק שמונע ימי חג ומועד בעייתיים. אז בואו לא נחכה לשנה הבאה ונעשה רפורמה שתייצר ודאות ונוחות לדורות קדימה. חגיגות מוארכות – אבל ללא פגיעה ישירה במשק. כמו בחגים נוצריים ואמריקאיים רבים המודבקים לסוף השבוע, נצמיד את החג ליום ולא לתאריך שבלאו הכי איננו מכובד ברוב הפעמים. גם ביהדות שבתות מסוימות בספירה מוקדשות למשהו ללא קשר לתאריך המדויק באותו החודש: ימי העצמאות מעתה ואילך ביום חמישי בשבוע בו חל ה' באייר. חגים שמחים! 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה